Роль учнівського самоврядування в організації громадсько-патріотичного виховання

Якщо буде світло в душі, буде краса в людини,
Якщо є краса в людини, буде гармонія в домі,
Якщо є гармонія в домі, буде порядок у нації,
Якщо є порядок у нації, буде мир у світі.
Державотворчі процеси, що відбуваються в Україні, зумовлюють необхідність вирішення проблеми виховання національно-свідомих громадян, патріотів своєї Батьківщини, спадкоємців і продовжувачів національно-патріотичних традицій.
Становлення і розвиток незалежної України, формування нових соціально-політичних відносин можливе лише за умови усвідомлення молодим поколінням особистої відповідальності за долю своєї країни. Відтак, патріотичне виховання учнівської молоді стає важливою складовою частиною процесу формування зрілої особистості – громадянина, справжнього спадкоємця і продовжувача національних традицій з активною громадянською позицією. Адже патріотизм – одне з найглобальніших людських почуттів, закріплених віками і тисячоліттями, що поєднує в собі любов до своєї Вітчизни, рідної землі, свого народу, своєї матері, бажання зберегти історично-культурну спадщину і готовність до їх захисту.
Провідною ідеєю учнівського самоврядування з питання громадсько-патріотичного виховання є формування у дітей та молоді патріотизму, сучасної національної ідентичності, національної гідності. Актуальність даного питання зумовлена Концепцією громадського виховання особистості.
Школа має виховати людину з новим мисленням, здатну до творчості, ініціативи, з яскраво вираженою громадянською позицією, з почуттям обов’язку перед суспільством. Виконати всі ці завдання неможливо без залучення учнів до участі в управлінні шкільними справами, до участі в різних видах діяльності, в яких формується особистість школяра. Наша школа ставить за мету не просто йти в ногу з часом, а прагне випереджати час. Сьогоднішній учень школи – це передусім людина творча, з великим потенціалом саморозвитку та самореалізації. Молодь є важливою складовою сучасного українського суспільства, носієм інтелектуального потенціалу, визначальним фактором соціально-економічного прогресу.
Саме в дитинстві людиною усвідомлюється її роль у вирішенні справ громадянського життя як основи подальшої позиції в дорослому житті. Однією із форм залучення дітей до участі у громадському житті є учнівське самоврядуванн, як один із головних принципів діяльності учнівської спільноти. І саме через шкільне самоврядування, яке пройшло довгий шлях, до початку безпосередньої практики, відбувається процес підготовки майбутніх активних громадян нашої держави, із глибоко усвідомленою життєвою позицією, почуттям національної самосвідомості, які б змогли розв’язувати як щоденні, так і масштабні завдання, приймати власні рішення. Суть його полягає у реальній участі дітей в управлінні класу, школи, сприяє згуртуванню шкільного колективу, розвитку громадської думки, процесу соціалізації особистості, ефективному входженню в доросле життя. Орган учнівського самоврядування- це Президентська рада, яка діє на добровільних засадах, на основі єдності інтересів, відповідно до Статуту школи, Конституції України, законів України «Про об’єднання громадян», «Про молодіжні об’єднання та дитячі громадські організації», Державної цільової соціальної програми «Молодь України» на 2009-2015 роки та Конвенції про права дитини.
З метою підтримки та розвитку учнівського самоврядування, пошуку нових форм, методів і моделей його організації, педагогічним колективом нашого навчального закладу заплановано проведення значної роботи, спрямованої на формування соціальної активності та громадянської самосвідомості молоді:
• активно залучати учнівську молодь до реалізації соціальних програм і проектів, проведення акцій та заходів, організованих органами учнівського самоврядування;
• надавати методичну допомогу та підтримку діяльності органів учнівського самоврядування;
• залучати органи учнівського самоврядування до превентивно-профілактичних заходів, спрямованих на попередження правопорушень та злочинності серед неповнолітніх, розв’язання проблем насильства, жорстокості, гендерної нерівності, наркоманії та інших негативних явищ у молодіжному середовищі;
• сприяти співпраці органів учнівського врядування із засобами масової інформації для інформування громадськості про свою діяльність;
• підвищення соціальної активності школярів залучанням їх до участі у волонтерському русі;
• розвиток громадянської свідомості учнів, та їх участь у реалізації соціально важливих проектів;
• вивчення громадської думки, процесу соціалізації особистості, ефективне входження в доросле життя.
Очолює учнівське самоврядування президент школи, який обирається на загальних зборах таємним голосуванням. Майбутні кандидати під час передвиборчої кампанії ретельно працюють над своєю програмою: готують презентації, зустрічаються з виборцями. Все як і у дорослих – висвітлення основних положень програми на сторінках шкільної газети «Наша школа», провідних гасел – на плакатах та у презентаціях. По завершенню передвиборчої кампанії всі кандидати беруть участь у акції «Маю слово», а це – дебати, прес конференції та концерти. Під час виборів учні стають не спостерігачами життя, а його учасниками. Через шкільне самоврядування відбувається підготовка майбутніх активних громадян держави. Учні залучаються до роботи у складі Громадської комісії школи.
Робота над проектами Ліги старшокласників міста: «Здоровим бути модно», «Знаю та реалізую свої права», «Народні та родинні традиції мого краю», «Сім духовних святинь малої Батьківщини», «Мій ідеал громадянина-патріота», «Пишаюся тобою,рідний краю», «Щоденник корисних справ», «Добро починається з тебе» стає надбанням всіх учнів. Над кожним проектом лідери працюють старанно: розробляють сценарії, проводять благодійні акції, спортивні заходи, шкільні свята. Беруть участь у конкурсах на кращі учнівські твори, присвячені історії українського народу за державний суверенітет та територіальну цілісність України.
Громадянська освіта учнів – це навчання демократії, важливий засіб формування політичної культури. І в цьому напрямку важливою є робота з лідерами учнівської молоді та дитячих організацій, які існують у школі.
У шкільних стінах плекається громадянин, який діятиме і мислитиме по-новому, нестандартно, буде активним перетворювачем життя. Благотворна атмосфера сприяє яскравим проявам творчості в роботі лідерів. Для них працює Школа лідерів, де вони навчаються проводити акції, виступи, писати проекти. Лідерство додає енергії, розвиває організаторські здібності. Ось чому головне завдання школи – знайти і підтримати учнівську молодь, чия життєва позиція спрямована на активну участь у суспільному житті.
Вже стало традицією восени проводити День шкільного самоврядування. Найочікуванішим він є для одинадцятикласників, тому що саме у цей день можна спробувати себе у ролі вчителя, відчути себе дорослим.
У період підготовки до Дня учнівського самоврядування заздалегідь розподіляються доручення між усіма лідерами, аби в День шкільного державотворення кожний знав свої функціональні обов’язки.
Соціальна активність учнів підвищується, коли вони беруть участь у волонтерському русі. Загальношкільний волонтерський загін «Полум’яні серця» існує вже понад десять років. Ми співпрацюємо з Всеукраїнськими благодійними фондами «Від серця до серця», «Шлях змін», із Смілянським міським центром соціальних служб для сім’ї та молоді, Смілянським клубом людей з обмеженими можливостями, товариством Червоного Хреста та Півмісяця. Усі учні беруть участь у заходах, які сприяють здоровому способу життя, а це і конкурс агітбригад «Дитинство – територія вільна від паління» та акції: « Молодь проти алкоголю», данс-акція «Молодь обирає здоров’я», «Палити не модно».
Сьогодні волонтерський рух прийшов у фазу найактивніших дій. Десятки тисяч патріотів нашої держави знаходяться на передовій, захищаючи від терористів свободу, незалежність та територіальну цілісність України. Ми пишаємось ними і на звернення міжнародної громадської організації «Назустріч мрії» долучилися до участі у марафоні «Напиши лист підтримки Захиснику Вітчизни», під час якого були направлені листи і малюнки до госпіталів та військових частин по всій Україні. Акція «Бронежилет» нікого не залишила байдужими, зібрали кошти на бронежилет колишньому учню нашої школи. Були проведені і такі акції, як «Лелеченя добра» (виготовлення паперових птахів), «Зігрій військових серцем» (збір коштів на вулицях міста для придбання «буржуйок»), патріотичний флеш-моб «Єдина Україна». Активно і відповідально організували та провели благодійну ярмарку для підтримки воїнів АТО.
Яскраво і патріотично у вересні відсвяткувала вся школа Міжнародний День Миру. Був проведений конкурс газет, плакатів, фото та колажів «Діти і молодь за мир!». Увінчав цей день святковий концерт, де пролунало багато пісень та віршів.
До Дня Захисника Вітчизни щорічно проходить велике свято. Учні 5-7 класів беруть участь у параді військ, а старшокласники у спортивних змаганнях та конкурсі воєнно-патріотичної пісні. Відбулися зустрічі з військовослужбовцями із зони АТО, а це колишні випускники школи та батьки учнів.
8 листопада уся школа зібралась на мітинг відкриття меморіальної дошки на честь колишнього учня школи, старшого лейтенанта Швеця Олега, бійця батальйону територіальної оборони «Черкаси», загиблого під час АТО.
У лютому до дня виходу військ з Афганістану, до школи часто приходять воїни-інтернаціоналісти, щоб ще раз переглянути експозиції, матеріали шкільного музею воїнів Афганістану та зустрітися з учнями. Шкільний музей – це центр громадянського, патріотичного, національного виховання. Вдячними відвідувачами музею стали учні, батьки, випускники школи різних років. Їхні відгуки свідчать про те, що справа створення музею є дуже потрібною. До Дня Перемоги збирали спогади та фотографії ветеранів війни. Біля могил та обелісків загиблих воїнів під час Великої Вітчизняної війни несуть Вахту Пам’яті учні школи та ветерани.
Сподіваємося, що зусилля педагогічного колективу не минуть даремно, віримо, що наші учні й випускники зможуть із гордістю сказати іншим, а головне собі: «Я – громадянин України! І цим пишаюся!»
Михайлик Т.В., педагог-організатор, Смілянської ЗОШ № 7

Залиште свій коментар тут.
Увага! Пам'ятайте, що наш сайт - поле для виважених коментарів.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *