Інформація щодо підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги та стану оплати за житлово-комунальні послуги

Процес підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги зачіпає інтереси як пересічних громадян, так і кожне підприємство галузі.
Вперше тарифи почали збільшуватись у 2014 році. Основними причинами перегляду тарифів стали:
1. Особливості структури витрат комунальних підприємств, їх надзвичайна залежність від вартості енергоносіїв та мінімальної заробітної плати.
Основними складовими тарифів є:
на послуги теплопостачання енергоносії (газ, електроенергія) (до 60%);
на послуги водопостачання – електроенергія (30%).
Вартість цих складових тарифів постійно зростає з незалежних від підприємства причин.
2. Тривале стримування зростання тарифів у минулих роках.
В регіонах області попередні тарифи (до липня 2014 року) на послуги теплопостачання для потреб населення не переглядались з 2009 року
в м. Сміла (ТОВ «Сміла Енергопромтранс), з 2011 року – в містах Черкаси, Сміла (ТОВ «Сміла Енергоінвест»), Канів, Умань, Монастирище.
Не поетапне приведення тарифів на житлово-комунальні послуги призводить до значного їх підвищення, через що виникає соціальна напруга в містах. Коли витрати постійно збільшуються, а тарифи переглядаються через 3-4 роки, то і підвищення є значним (50 і більше %).
Незмінність тарифів протягом декількох років не дозволяє забезпечити стабілізацію фінансово-господарського стану та поліпшити якість житлово-комунальних послуг. Постійно зростають збитки та кредиторська заборгованості підприємств житлово-комунального господарства.
Так, в Черкаській області, станом на 01.06.2014, в середньому затверджені тарифи для населення на послуги теплопостачання відшкодовувалися на 84%, на водопостачання – на 80%, водовідведення – на 82%, послуги з утримання житла – на 81 %.
Рівень відшкодування витрат, понесених на виробництво та надання послуг, який безпосередньо впливає на рівень тарифів, є передумовою належного функціонування підприємства, його подальшого розвитку та, головне, якості таких послуг.
З метою вирішення даного питання підприємства галузі області, починаючи з 1 липня 2014 року, переглянули тарифи для категорії населення на теплову енергію та на послуги з централізованого опалення, а також в деяких районах – на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.
Таким чином, станом на 01.03.2015 в Черкаській області, в середньому затверджені тарифи для населення на послуги теплопостачання відшкодовуються на 92%, на водопостачання – на 85%, водовідведення – на 86%, послуги з утримання житла – на 89%.
Разом з тим, за інформацією підприємств галузі, станом на 01.03.2015 рівень розрахунків населення за отримані житлово-комунальні послуги становить 92 %.
Станом на 01.03.2015 заборгованість населення, з урахуванням боргів минулих періодів, за отримані житлово-комунальні становить 135,5 млн. грн., що в порівнянні до початку року збільшилась на 9,6 млн. грн. Заборгованість населення становить 47% від загального боргу споживачів за житлово-комунальні послуги.
У зв’язку з цим постійно зростають збитки та кредиторська заборгованості підприємств житлово-комунального господарства.
Недоотримання коштів не дозволяє вчасно спрямувати їх на ремонт та модернізацію мереж, трубопроводів тощо.
Крім того, з 1 квітня 2015 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг підвищила ціну на природний газ для підприємств теплоенергетики, що надають послуги теплопостачання для потреб населення більш ніж в 2 рази.
Зважаючи на те, що вартість газу займає найбільшу частку в структурі витрат підприємств галузі, підвищення ціни на нього спричиняє підвищення тарифів на послуги теплопостачання та централізованого опалення для потреб населення.
Також, майже щомісячно зростає ціна на електричну енергію для підприємств – надавачів житлово-комунальних послуг. Так, наприклад в порівнянні з 01.10.2014 ціна на електроенергію для підприємств галузі збільшиться на 25 %.
У зв’язку з тим, що електроенергія займає в середньому 30 % в структурі витрат на послуги водопостачання та 20 % в структурі витрат на послуги теплопостачання, зростання ціни на цей енергоносій також спричиняє підвищення тарифів на послуги водопостачання, водовідведення та теплопостачання.
Тому, виходячи з цих умов, а також враховуючи підвищення тарифів на енергоносії, зростання цін на матеріально-технічні ресурси, здорожчання робіт субпідрядних організацій, перегляд тарифів на житлово-комунальні послуги та приведення їх до економічно обґрунтованого рівня, є об’єктивною необхідністю.
Відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
На сьогодні такими уповноваженими органами є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та органи місцевого самоврядування (відповідно до ліцензійних умов).
Таким чином, рішення про підвищення тарифів може прийматися лише цими уповноваженими органами.
Тарифи на послуги тепло-, водопостачання, водовідведення та утримання споруд та прибудинкових територій розраховуються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 зі змінами.
Проте існує ряд заходів, що дозволяє зменшити рахунок за житлово-комунальні послуги.
Так, основними заходами щодо зменшення рахунків споживачів є:
1. Встановлення лічильників гарячої та холодної води, опалення.
Лічильники води. За умови централізованого водопостачання необхідно ставити окремі лічильники гарячої та холодної води, або спільний, який здійснює окремий облік. У деяких випадках (зазвичай у великих квартирах) водопостачання може здійснюватися різними стояками – тоді доведеться ставити окремі лічильники на кожен з них (наприклад, у ванній та кухні).
Теплові лічильники та регулятори тепла. Для обліку спожитого ресурсу варто встановити тепловий лічильник на багатоповерховий будинок (економія 10-30%) та окремо для своєї квартири (економія 30-70%). Тепловий лічильник фіксує величину теплової енергії, використаної за певний проміжок часу. Споживач сплачує за фактично спожите тепло. Для досягнення економії при становленні лічильника рекомендується встановлювати регулятор тепла чи автоматичний погодний регулятор у квартирі або приватному будинку. Такі пристрої дозволяють коригувати кількість поданого тепла залежно від погодних умов та сплачувати менше.
2. Заощадження ресурсів: води, газу, тепла тощо.
Для цього потрібно просто відкоригувати побутові звички та здійснити прості заходи.
3. Утеплення приміщення.
Наприклад, заміна чи заклеювання вікон, проведення теплоізоляції даху, модернізація системи вентиляції тощо.
4. Перехід на більш сучасні, енергозберігаючі та альтернативні джерела енергії та системи комунікацій.
Наприклад, заміна газового котла твердопаливним за допомогою програми державного кредитування, встановлення сонячних батарей.
5. Для найбільш незахищених верств населення Головним механізмом забезпечення соціального захисту найбільш вразливих верств населення залишається Програма житлових субсидій.
Так, 28 лютого 2015 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 106, згідно з якою удосконалюються діючий порядок надання житлових субсидій.
Прес-служба Черкаської ОДА

Залиште свій коментар тут.
Увага! Пам'ятайте, що наш сайт - поле для виважених коментарів.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.